Mobilne Logo Ministerstwa Zdrowia

Odżywianie kobiety karmiącej

---

Mleko matki jest kompletnym i najbezpieczniejszym pokarmem dla dziecka. Karmiąca mama musi jednak pamiętać, że ważną rolę w produkcji mleka odgrywa odżywianie – racjonalne, zdrowe, urozmaicone, lekkostrawne i bogate w pełnowartościowe produkty. Bardzo ważne, aby zwiększyła ilość spożywanego pokarmu, którego organizm potrzebuje do wytwarzania pokarmu dla dziecka. Zapotrzebowanie wzrasta tylko o około 500 kilokalorii dziennie, co odpowiada jednemu dodatkowemu posiłkowi i pozwala organizmowi wyprodukować 750 ml mleka. Kobieta karmiąca powinna zwiększyć spożycie pokarmu o około 10% przy braku aktywności fizycznej lub o przynajmniej 20%, jeżeli jest średnio lub bardzo aktywna fizycznie, powinna również zdecydowanie unikać ciężkiej pracy fizycznej.

Dieta karmiącej matki

Kobieta stosująca zróżnicowaną dietę, zgodną ze swoim apetytem, zazwyczaj dostarcza wystarczająco dużo pożywienia, żeby zaspokoić dodatkowe potrzeby związane z karmieniem piersią. Karmiąca mama powinna odżywiać się zgodnie z zasadami prawidłowego żywienia, czyli jeść m.in. mięso, ryby, orzechy, nasiona, zboża, fasolę, warzywa, sery, mleko, olej i lokalne produkty oraz pić często minimum 2 litry płynów dziennie.

Kobieta powinna karmić piersią, nawet jeżeli nie spożywa odpowiedniej ilości jedzenia, ponieważ jej organizm nadal produkuje mleko dobrej jakości. Część składników odżywczych potrzebnych do prawidłowego rozwoju dziecka może pochodzić z zapasów zgromadzonych podczas ciąży.

Jeżeli kobieta jest poważnie niedożywiona, zmniejsza się ilość produkowanego mleka. Mamy z niedoborem konkretnych mikroelementów lub kobiety bardzo szczupłe powinny zgłosić się o poradę w zakresie żywienia i wprowadzenia właściwej diety.

Karmiąca mama raz na pięć dni powinna wprowadzać nowe produkty do swojej diety. Jeśli podejrzewa alergię pokarmową, powinna zgłosić się do lekarza.

Nietolerancja żywieniowa nie może być powodem odstawienia dziecka od piersi i karmienia go mieszanką. Warto pamiętać, że układ odpornościowy i pokarmowy dwu- lub trzyletniego dziecka często zaczyna tolerować produkt, który wcześniej wywoływał reakcję alergiczną.

Przez cały okres karmienia piersią kobieta powinna zrezygnować z produktów, które mają szkodliwy wpływ na rozwój dziecka. Są to:

  • alkohol – alkohol spożywany przez karmiącą mamę wraz z jej mlekiem przenika do organizmu dziecka. Szkodzi zdecydowanie bardziej dziecku niż kobiecie, ponieważ jego wątroba nie jest jeszcze w pełni dojrzała, by trawić alkohol;
  • narkotyki;
  • mocna kawa, napoje energetyzujące – zawarta w tych napojach kofeina wraz z mlekiem przenika do organizmu dziecka. W rezultacie dziecko może być rozdrażnione i nadmiernie pobudzone, może mieć kłopoty ze snem;
  • margaryna, chipsy, paluszki, dania typu fast food, wyroby ciastkarskie, pieczywo cukiernicze i zupy z torebki – mogą zawierać izomery trans (nienasycone kwasy tłuszczowe, powstające w wyniku utwardzania / przemysłowego przetwarzania olejów roślinnych), które wraz z mlekiem przenikają do organizmu dziecka, wpływając niekorzystnie na rozwój jego mózgu;
  • wędliny, kiełbasy, pasztety z puszki, napoje gazowane, galaretki, kisiele, cukierki owocowe, sery i serki topione, niektóre jogurty, konserwy i inne produkty zawierające benzoesan sodu, glutaminian sodu i kwas fosforanowy mogą wywołać u dziecka alergię objawiającą się bólem brzucha, wysypką lub wymiotami oraz utrudniają wchłanianie żelaza i wapnia.

Refundacja

Zapoznaj się z zasadami refundacji i ustalania poziomu odpłatności. Sprawdź najnowszą listę leków refundowanych. Skorzystaj z informatora o lekach refundowanych.

---
czytaj więcej
powrót do góry